Meny

Guide om protein för små barn.

Vi reder ut frågorna om näring och viktiga proteiner ditt barn behöver.

För föräldrar är varje ny period i barnets liv spännande. Det lilla barnet utvecklas och dess matbehov förändras. Goda matvanor tidigt är viktigt för att ditt barn skall växa och må bra. Här kan du läsa om proteiner som alla barn behöver få i sig, hur mycket de behöver och i vilken sorts mat och råvaror protein finns. Du hittar även näringsrekommendationer vid barnets olika åldrar från att det är sex månader och ända upp till 5 år.

Proteiner är kroppens byggstenar

Protein är ett byggnadsmaterial i kroppen och finns bl. a i våra muskler och i bindväven. De behövs för hela kroppens uppbyggnad, som del i celler, hormoner, enzymer och för att immunsystemet ska fungera. Proteiner behövs också för att transportera runt näringsämnen i kroppen. Proteinbrist hos barn är ovanligt i västvärlden, men förekommer i utvecklingsländer. Men vid vissa sjukdomar kan proteinbrist uppkomma. 

Bröstmjölk innehåller mindre protein än komjölk

Spädbarn har ett förhållandevis litet behov av protein. Proteinet i bröstmjölk, modersmjölksersättning och tillskottsnäring är anpassat till små barns behov och har ett lägre innehåll av protein än komjölk. Även mängden protein i barnmaten är anpassad till det lilla barnet. Det är viktigt att det blir lagom mycket protein, som av t.ex. kött, fisk och ägg när du lagar mat till ditt barn. Vänta med större mängder komjölk tills barnet har fyllt ett år. Testa gärna HiPPs recept om du lagar egen barnmat!   

Mat som innehåller extra mycket protein

Störst mängd proteiner finns i animaliska livsmedel, såsom i kött, fisk, ägg, mjölk och ost men även många vegetabilier är proteinrika, såsom, ärter, bönor, linser, nötter, mandel och frön. Olika spannmålsprodukter bidrar också till proteinintaget i Norden. 

Rekommenderat intag av protein (% av energiintaget)

Barn 6-11 månader (7-15) Barn 12-23 månader (10-15) Barn 2-5 år (10-20)

 

Bröstmjölk rekommenderas för spädbarn upp till sex månaders ålder.